karinenlouisdownunder.reismee.nl

dunedin, christchurch en afscheid van nieuw-zeeland en onze nederlandse maatjes

Na de kepler track hebben we een dagje uitgerust op onze geweldige jeugdherberg op de berg vooraleer te vertrekken richting dunedin. Dit was een verbazingwekkende mooie stad. Hier hebben we ons laten gaan in een tweedehands winkel en hebben we de stad verkent. We zijn s'avonds zelfs naar het chinees nieuwjaar geweest in de chinese tuin. De volgende dag zijn we s'avonds naar de peninsula gereden om pinguins te spotten. Via de tip van iemand in de hostel kon je daar gratis pinguins zien zonder op zo een dure tour te gaan. Na lang wachten in de kou kwam een eerste verloren gelopen pinguin aan land gewaggeld. Niet veel later kwamen groepen van wel 20 pinguins een voor een het land op gewaggeld. Echt de max om te zien. Het zijn dwergpinguins, de kleinste ter wereld! En geweldig schattig! We wouden eignelijk op de peninsula slapen maar na met mensen te spreken die er wonen en zeiden dat er veel boetes worden uitgeschreven zijn we toch maar terug naar de stad gereden. Vervolgens zijn we de dag erna na Christchurch gereden. Wat een doodenge stad is dit. We moesten een jeugdherberg hebben want de volgende dag moesten we de auto binnen leveren en het vliegtuig nemen naar melbourne. Veel keuze hadden we niet want vele hostels waren vernietigd door de aardbevingen of lagen in het stadscentrum waar je niet meer binnenmocht. Door de recente aardbevingen is er veel van christchurch vernietigd. De schade was ook goed zichtbaar in onze hostel. de volgende hebben we het centrum proberen te bezoeken maar veel plaatsen zijn afgezet en worden door het leger bewaakt. Stukken waar je in mag zijn heropgebouwd met containers en alles bevindt zich in containers: van winkels tot bankautomaten tot cafe's en restaurants. Een heel vreemd zicht. Christchurch is echt net een spookstad! De volgende dag de auto ingeleverd en afscheid genomen van onze nederlandse vrienden die we nu pas weer terug zien als we allemaal terug in belgie en nederland zijn! 3 uur later kwamen we aan in Melbourne waar we de laatste dagen van ons groot avontuur zouden doorbrengen!