karinenlouisdownunder.reismee.nl

nieuw zeeland: het land vol avonturen en uitdagingen

Hallo allemaal. Hier zijn we weer! We hopen dat jullie het nieuwe jaar allemaal goed hebben ingezet. Wij in ieder geval wel. Niet op de normale manier maar het was gezellig. Pizza's gemaakt en film marathon gehouden tot iets voor 24.00. Toen zijn we gaan aftellen buiten en werden we getrakteerd op prachtig vuurwerk. De regen was intussen overgewaaid en 1 januari vertrokken we dan ook op onze verkenningstocht van het zuidereiland. Eerste stop abel tasman national park. Geen schitterend stralend weer maar de moeite om te wandelen. Eerst werden we met een bootje gedropt op een prachtig strand waarna we terug gewandeld zijn doorheen het park richting auto. Prachtige vergezichten en stranden. Abel tasman is toch echt wel een stop waard! Vervolgens gingen we de meer avontuurlijke tour op! Toch voor de vrouwen. Onze stop in nelson was om te gaan paragliden. Voor de mensen die dit niet kennen. Met een parachute een berg afspringen/lopen en dan 20 minuten in de lucht rond zweven. Zalig. De jongens maken foto's, de vrouwen voelen zich zo vrij als een vogel! Gelukkig kwam tijdens mijn sprong de zon even piepen en had ik een prachtige 20 minuten. De wind zat goed en we zijn tot maximale hoogte kunnen opstijgen: 900m. Vermits we nog redelijk hoog waren toen we bij plaats van landing kwamen zijn we rollercoaster gewijs naar beneden gegaan! Helemaal draaierig terug met de voeten op de grond en helemaal content dat mijn droom om te paragliden is uitgekomen!! terug in de auto springen op weg naar ons volgende avontuur! Met een klein hartje ging ik met maarten en louis de buller gorge rivier verkennen al raftend! Door de vele regen van de voorbije dagen stond de rivier hoog en redelijk hevig! Onze super gids lisa heeft ons goed er doorgeleid tot de allerlaatste stroomversnelling/waterval! Na een grondige check door de gidsen besloten ze het er toch op te wagen en de waterval te nemen. De eerste boot ging goed, de tweede boot niet! En natuurlijk zaten wij in de tweede boot! Het leek alsof alles goed ging tot de stroming ons terug naar achter duwde! Na een commando van de gids om terug te roeien vloog de boot ondersteboven! De boot ging over ons heen en iedereen lag in het water! We moesten zo snel mogelijk op onze rug gaan liggen zodat we gemakkelijk met de stroomversnelling meekonden gevoerd worden tot een boot ons kon oppikken. Maar dat was gemakkelijker gezegd als gedaan. Onze benen werden door de kracht van het water iedere keer naar beneden gezogen en we gingen telken kopje onder! Gelukkig heeft de gids mij snel vastgegrepen en heeft louis goed voor me gezorgd want ik vond er maar niets aan :)! Louis en maarten vonden het de max! Onze volgende stop zouden we het iets minder avontuurlijk aanpakken. Een wandeling met zicht op de nelson lakes. Een heel ander stukje nieuw-zeeland! De berg opgewandeld met prachtig zicht op de lakes en gelukkig was het weer een stralende dag! Twee reisdagen volgden hierna met een tussenstop aan de pancake rocks! Rotsen die bestaan uit precies allemaal versteende pannekoeken op elkaar geplaatst! Er is nog steeds geen wetenschappelijke verklaring waarom die rotsen zo zijn opgebouwd. In hokitika hebben we jade, groene steen bewonderd! Deze word gevonden aan de westkust van nieuwzeeland en wordt vooral in hokitika geslepen, gepolijst en gevormd tot prachtige juwelen. We hebben beide een mooi souvenir er aan over gehouden! Ook hebben we een tussenstop gemaakt aan de hokitika gorge! Prachtig blauw water gevormd door onder andere het ijswater van de gletsjers! Wat heeft de natuur toch prachtige dingen voor ons in petto!Na onze reisdagen aangekomen op bestemming: fox glacier! Fox glacier is een van de vele gletsjers die nieuw-zeeland bezit en het is de grootste van ze allemaal. De jongens gingen deze op een dagtour bezoeken en de vrouwen gingen een halve dag! Met de spikes onder de schoenen beklommen we de gletsjes! Prachtig blauw ijs hebben we gezien evenals schachten, watervallen en prachtig uitzicht! Dit was weer een leuke dag en een hele nieuwe ervaring om op een massief van ijs te lopen! Vervolgens reden we via de haastpass , een berg pas , via een prachtige weg en tussenstoppen richting wedderburn. Hier starte ons fietsavontuur! 45km mountainbiken over een oude spoorweg die is opgebroken: de otago rail trail! Wegens tijdgebrek is het een dagtocht geworden in plaats van een tweedaagse maar zeker de moeite waard! Met de mountainbike op pad door prachtige natuur! Buiten andere fietsers kwam je niemand tegen en als je even stilstond was het muisstil! Het enige geluid was het waaien van de wind en het zingen van de volgens! Echt rustgevend! We hebben onze ogen uitgekeken! Nu zijn we aangekomen in queenstown waar louis zo juist zijn benjee jump heeft gedaan. De hoogste van australie en nieuw-zeeland en de tweede hoogste van de wereld! Hij is gesprongen van 134m hoogte! Ik kreeg schrik alleen al door de mensen te zien springen maar louis heeft wel degelijk stalen zenuwen! 8.5 seconden vrije val en hij vond het helemaal de max!
Morgen een rustdag en overmorgen vertrekken we op onze vierdaagse! Hopelijk blijft het weer goed zodat we toch echt wel de track kunnen wandelen! De kepler track brengt ons over alpine bergen, valleien en prachtige vergezichten! We zijn heel erg benieuwd! Dus waarschijnlijk even weer geen nieuws van ons!

Groetjes

trouwens het weer valt goed mee! Tot nu toe reizen we mee met de zon! Laten we hopen dat de weergoden ons goed gezind blijven voor de komende twee weken!

Fotos:

Paul en Lien

Die bungee-sprong moet gewoon kicken zijn. Maar ik zou als ik Karin was geweest toch ook gesprongen hebben. Veel plezier daar nog en tot snel :). Paul en Lien