karinenlouisdownunder.reismee.nl

Zwemmen met schildpadden en surfen met dolfijnen: wat een pret!

Hallo allemaal.
Hier zijn we weer. We hebben ondertussen weer wat leuke dingen beleefd en gedaan. We zijn in airlie beach vertrokken en na wat getwijfel zijn we toch een bezoekje gaan brengen aan het eungella national park na een bezoek te brengen aan cape hilsborough national park. Een prachtig park aan het strand met prachtige schelpen, ver gezichten,kangaroes en schildpadden. In eungella hebben we mooie wandeling doorheen het regenwoud gemaakt en hebben we s'avonds platypussen( we denken in het nederlands: vogelbekdier) kunnen spotten. Deze komen s'morgens vroeg en s'avonds in de schemering te voorschijn om eten te zoeken. In tegenstelling tot onze verwachtingen zijn dit echt kleine diertjes, maar wel heel mooi om eens te zien. Hier hebben we voor de voorlopig laatste keer gecampeerd met onze nederlandse vrienden. Een belgisch koppel uit gent dat we eerder hadden leren kennen waren toevallig ook bij de platypussen aanwezig. Zij verbleven daar in een kleine cabin en boden ons aan om een douche te nemen in hun huisje terwijl zij gingen eten vermits op onze camping geen douche aanwezig was. Ik denk dat we er echt niet uitzagen of vreselijk moesten stinken :)! Na een paar uur tetteren en fris gewassen zijn we dan weer gratis gaan slapen. De volgende dag vroeg uit de veren want we hadden grote reisplannen:850 km rijden om s'avonds om 19.00 op onze bestemming in mon repos aan te komen. 850 km lijkt mss niet veel, maar wel als je maar 80 km/uur kan rijden (harvey kan niet sneller want krijgt dan te grote dorst) en ze overal aan de weg aan het werken zijn. Toch onze snelheid voor een keer moeten opvoeren om op tijd aan te komen en we waren ook maar nipt op tijd. We gingen namelijk in mon repos schildpadden spotten. Het is een broedplaats voor grote zeeschildpadden en in november begint het broedseizoen. Je krijgt uitleg over de schildpadden en moet wachten tot de rangers een schildpad spotten op het strand. Als de schildpad dan zijn eieren in het zand legt wordt de groep geroepen om te gaan kijken. Bleek achteraf dat we ons voor niets hadden gehaast want de schildpad die op het strand was gekropen had besloten zijn eieren nog wat langer op te houden en terug de zee in te gaan. Jammer voor ons, na 4 uur wachten droop iedereen af zonder een schildpad te zien. Onze nederlandse vrienden zjin echter enkele dagen later geweest en hebben dit natuurfenomeen wel kunnen bewonderen en het bleek prachtig te zijn. Helaas volgende keer beter. Maar niet getreurd we rekenden op de walvissen om alles goed te maken. Eerst een stop in de bundaberg rum distillerie. Na een zeer interessante rondleiding kwam voor louis het nog interessantere deel: proeven. De ene rum na de andere (inclusief karin haar gratis proefbeurten) werd louis toch een beetje licht in het hoofd! Maar de rum is zeker goedgekeurd! Vervolgens naar harvey bay de vertrekplaats voor een tocht naar fraser island en om de walvissen te spotten. Helaas te laat, de walvissen waren enkele dagen vertrokken op hun verdere reis naar antartica. Onze volgende kans zijn dolfijnen, hopelijk slagen we hier wel in, fingers crossed! De uitstap naar fraser island was eenvan de highlights van onze reis tot dusver. Met een 4X4jeep met 4 fransen ,een nieuw-zeelander en op en top australische gids (die rally rijder was in het verleden) verkennen we het grootste zandeiland ter wereld. De zee zet het zand af op het land en vormt gigantische duinen. Het hele eiland bestaat enkel uit zand. Toch kan hier een regenwoud op groeien door de aanwezigheid van een bepaalde fungus in het zand wat zeer bijzonder is. De tocht was een geweldig ruig 4X4 avontuur. Maar goed dat we zelf geen auto gehuurd hebben, dit was nooit gelukt. De wegen waren redelijk onbegaanbaar maar dankzij onze rally chauffeur kwamen we op stukken waar andere autos overkop zijn gegaan (zelf gezien). De meren ontstaan door water dat onder het zand vandaan wordt opgepompt en gefilterd. Zo helder water hebben we nog nooit gezien. Prachtige natuur, avontuurlijk, lekker zwemmen: prachtige dag! Bekomen van fraser island zijn we heel vroeg opgestaan om dolfijnen te gaan spotten. HELAAS: weer te laat! De dolfijnen komen s'morgens aan het strand in tin can bay om gevoed te worden door de rangers, maar we waren te laat. Dan maar riching rainbow beach: een prachtige omgeving! Hier hadden we ook een doel. Het belgische koppel dat ons de douche had aangeboden gingen vandaag trouwen op rainbow beach en wij waren uitgenodigd! Met lege handen konden we echter niet gaan dus zorgden wij voor het bruidsboeket en de wedding cake (op zn backpackers :) ). Zo verrast en blij dat we er waren werden we omgetoverd tot getuigen! Wat een mooie viering! Om te vieren gingen we met zijn allen, een half uur later, surfen op een zeer iddylisch plekje. De vrouwen gingen zwemmen, de mannen gingen met hun bord de golven trotseren! Louis kon vanaf zijn eerste golf op zijn bord blijven staan: wat een natuurtalent! Alsof de dag nog niet mooi genoeg was besloten enkele dolfijnen de surfers in het water te vergezellen. Louis zwom op nog geen meter van een dolfijn. Wat was hij dol-fijn-gelukkig! Karin heeft echter weer niets gezien want zij ging wandelen naar de lookout! Om mij ook een dolfijn te gunnen zijn we s'anderendaags weer vroeg opgestaan om terug in tincanbay dolfijnen te spotten. En deze keer waren we wel op tijd! We zagen wel twee dolfijnen! Maar dit kan natuurlijk niet op tegen louis zijn ervaring!!! Vandaag hebben we de glass house mountains bezocht en geslapen op een prachtige lookout! Misschien brengen we een kort bezoek aan brisbane maar de stad trekt ons eigenlijk niet zo aan, maar wie weet.... Erna gaan we het binnenland in om enkele nationale parken aan de grens van queensland en new south wales te verkennen. Het worden wandeldagen mannen :)! Louis is helemaal in zijn nopjes! Enige nadeel: sydney komt echt dichtbij nu! Hele dikke kus en in het binneland zijn wss geen m'c donalds met gratis internet! Dus wie weet tot wanneer....