karinenlouisdownunder.reismee.nl

Update

Even de auto ophalen en vertrekken dachten we. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. De papieren werden in orde gebracht en een check werd uitgevoerd op de auto. Even te voet naar RTA om de auto echt op onze naam te zetten. Hier werden we zonder succes terug weggestuurd omdat we geen inwoner zijn van new south wales en we niemand kennen in new south wales voor meer dan 12 maanden die voor ons een referentie kan zijn. Terug naar travel wheels dan maar met lege handen. Zij zager de donderwolk echter niet hangen en regelden met onze jeugdherberg een adres met onze namen erop. Terug naar RTA en nu werden we geholpen door Harvey: een kleine, beangstigende man, die ons uiteindelijk toch onze stempel van het RTA heeft gegeven.
Ondertussen half 4 geworden zetten we koers naar de blue mountains. Al snel blijkt dat het spitsuur is om Sydney uit te rijden en het verkeer zit muurvast. 2 uur later besluiten we dan maar langs de weg te gaan staan om te overnachten (). Het is reeds donker om 18.00 en te gevaarlijk om verder te rijden. Karin met een klein hartje en louis die het helemaal zag zitten langs de kant geparkeerd tussen wat vrachtwagens. Het kampeeravontuur is begonnen :)!
Na een zeer goede nacht deze keer echt vertrokken naar de Blue mountains. 2 uurtjes later onze stapschoenen aangetrokken en een zeer mooie wandeling gemaakt wentworth falls. De kliffen, de grote watervallen en immense vergezichten over hectaren bos zijn adembenemend. De mooiste vogels komen we tegen. Paradijsvogels volgens louis. Verschillende soorten kakatoos, parrots,.... in alle kleuren en geluiden. Zelfs de lachvogel (kokabera) hebben we even mogen horen lachen. Na een staptocht van een 4 uurtjes op de national pass zijn we verder gereden naar Katoomba, het zogezegde hoogtepunt van de blue mountains. We hebben een kijkje genomen en zijn verder gereden. Ondertussen is het slecht weer geworden en zeer koud. Er is hier weinig te zien behalve commerce. We besluiten verder te rijden naar onze camping.uiteindleijk de camping gevonden in Carcoar.... zo mooooi! Zoveel verschillende geluiden rond ons, dat het zelfs wat beangstigend is. We besluiten maar iets kleins te koken en lekker gezellig in harvey te schuilen voor de kou en de regen voor zover dat mgelijk is want het is ijskoud!!!!!
De ochtend breekt al vroeg aan maar wat zijn we nieuwsgierig om op te staan. Om 7 uur staan we klaar wakker buiten met de verrekijker in de hand. Zoveel mooie geluiden en zoveel mooie vogels... het is echt de moeite. Na een klein ontbijt zetten we koers richting Hay. De blue mountains achter ons latend verandert het landschap. Van glooiend naar vlak, van koolzaad velden, naar onbebouwde grond, naar de vuur rode zand, naar savanne,.... We zien weer talrijke vogels en zien zelfs een Emu met drie jongen. Van op afstand een foto maken want deze vogel is 1.9 m hoog en kan wel eens gevaarlijk zijn omwille van de jongen. We rijden km over wegen zonder iemand tegen te komen. We zien brievenbussen zonder de bijhorende huizen te vinden. Af en toe komen we in een cowboydorp, wat altijd groter lijkt dan verwacht. We vragen ons meermaals af waar we terecht zijn gekomen en of niet op rond tour zijn voor man bijt hond :)! Het rijden op zich is een reis, een ervaring. We kijken onze ogen uit! Karin heeft zich voor de eerste keer gewaagd aan het links rijden en het lukt goed.We geraken tot op onze gewenste eindbestemming van vandaag, Hay. We verlaten het cowboydorp door een zandstraat langs het water en komen ergens verscholen in het groen uit! Prachtig! Morgen zetten we koers naar Renmark! Hopelijk met minder regen, hagel, en vooral warmer :)!!!
De murray river volgend rijden we door naar victor harbor. We rijden door fruitgebieden. Druiven worden gekweekt en appelsienen en dit is enkel mogelijk door een irrigatie systeem met het water afkomstig van de murray river. De rivier is gigantisch en in mannum neemt hij de vorm aan van een gigantisch meer. Louis kan weer genieten van een rijke vogelwereld. De rivier heeft door erosie gigantische kloven en canyons achtergelaten, zeer mooi om te zien. Uiteindelijk verandert het landschap naar glooiende groenen oppervlakten met schaapjes. We naderen victor harbor. Deze kleine plaats aan de south ocean is een leuke afwissseling met de landschappen waar we de voorbije dagen hebben doorgereisd. We hebben een bezoekje gebracht aan granite island. Dit bestaat uit graniet steen. Hier leefde 10 jaar geleden nog zo een 2000 dwergpinguins. Nu zijn er slechts 120tal over. Gewonden pinguins worden opgevangen en verzorgd in het pinguin care centre. Hier hebben we gratis een bezoekje mogen brengen zodat we toch deze beestjes eens konden aanschouwen. Met behulp van het office de toerisme toch een gratis slaapplaats gevonden zeer iddylisch langs de oceaan! We hebben dan ook voor de eerste keer gebarbequed op de bbq beschikbaar op de kampplaatsen. Op naar maandag voor een wandel dag!

Op hoop van zegen proberen we de dirt roads eens uit om de toegangspoorten van het park te vinden. Na een 9 tal km dirt road komen we bij het hoofdkwartier van de ranger. Hier aangekomen zien we voor het eerst de western grey kangaroes van zeer dicht bij. Ze grazen rond en geneiten van de zon op de immense grasvlakten. We besluiten de zwaarste wandeling te doen: 10,6 km. Geschatte tijd 7 uur maar volgens de ranger kunnen wij deze in 5 uur afleggen. Er staat bij voor experienced en equipped bush walkers en Louis die voelt zich onmiddelijk aangsproken natuurlijk :)! Eerst dalen we voor een dik uur. We komen uti aan de kreek die uitmondt in de oceaan. Prachtig hoe wild de golven tegen de rotsen slaan. helaas door de vele regen van de voorbije dagen kunnen we de kreek niet zo maar over steken dus moeten we blootvoets verder. Dit overwonnen stond ons een zeer steile klim te wachten. Een echt KLIM! Nu snapten we waarom we experienced moesten zijn. Na heel wat klouter en klim werk kwamen we boven op de top en hadden we prachtig zicht op de kreek en de rotsen en de oceaan. Heel de wandeling was een afwisseling van stijgen en dalen, watervallen en zeker 30 kangaroes. Dit park was echt de moeite. Morgen reisdag richting mount remarkable national park boven adelaide, onder port agusta.
Hierna zullen we koers zetten richting the red centre: spannend!

Tess

Geweldig! Echt wauw!
Veel plezier!
Zoen

De zus

Hoj hoj,

hier een berichtje van je zus met achter mij de mama. Jullie hebben duidelijk de verrekijker van Bert al gebruikt ? Fijn om te horen :) Jammer dat het nog zo koud is, maar precies verpest dat het plezier niet. We moeten eerlijk toegeven dat we ongelooflijk jaloers zijn als is het jullie van harte gegund. Geniet ervan xx dikke kus en tot het volgende berichtje

Eline

Klinkt echt fantastisch! Ik ben jaloers!
Geniet ervan!
xx

Marlies

Hey vriendjes

Ziet er allemaal al super uit! Niets vergeleken met Finland :-) Geniet daar met z'n tweetjes maar wees vooral voorzichtig.
Mega knuf! xxx