karinenlouisdownunder.reismee.nl

Bula Fiji

Bula bula of goededag op zijn fijijaans!
We zijn net terug van ons avontuur in Fiji! En een avontuur was het zeker en vast. Samen met Benoit en Céline vertrokken we 7 december met het vliegtuig richting fiji. 3 uur later zetten we voor eerst voet op fijiaanse bodem en dat hebben we geweten. We werden hartelijk verwelkomd door muzikanten en de tropische sfeer was duidelijk te merken. Ons enthousiasme werd echter ingetoomd door de douane. Ze vonden het maar vreemd dat we niets geboekt hadden van verblijf en transport, backpacken is precies niet zo populair in fiji. Na wat gezever en gezaag mochten we dan toch het land in. Vertrokken zonder enig idee wat we eigenlijk wilden gaan doen werden we overdonderd een enthousiaste fijiaanse die ons direct een trip naar een eiland wilde aansmeren. Een week op een eiland zagen we neit zitten en we gingen dan toch maar voor ons initieel plan: een auto huren. Dit was niet zo simpel als het klinkt. We dachten aan een auto bij europcar vermits dit redelijke bekende naam is. Zij haalden er echter direct mensen bij van een louche,goedkope autoverhuur maatschappij waar we niet bij wilden huren. Folders met prijzen leken nog niet te bestaan en we moesten de mensen maar op hun woord vertrouwen. Dit betekend: als toerist wordt je afgezet, het algemene verloop in fiji. Dan maar een kijkje nemen bij de buren Hertz. hier ging het er al wat vertrouwelijker aan toe maar toch hadden we onze twijfels en werden we waarachtiger en waarachtiger. De knoop doorgehakt en dan toch maar voor 3 dagen een auto gehuurd. Erna zouden we nog zien wat we gingen doen: eiland trip of drie dagen resort. We werden zot verklaard door de plaatselijke bevolking maar dat trokken we ons niet aan we vertrokken zonder plan met onze gele 4x4 op zoek naar een slaapplaats voor een nacht. Het was maar goed dat we een 4x4 hadden gehuurd want de kwaliteit liet te wensen over. Ondanks dat het de hoofdweg was, bestond de weg uit gaten en putten, mensen en dieren langs en op de weg, de oudste auto's die je maar kan voorstellen,.... Wat een ervaring was dit. We genoten van het landschap en zagen al gauw een bordje richting een resort. We arriveerden op een of andere vreemde plaats en zagen geen hotel. Bleek dat we een boot moesten nemen naar het resort. We mochten even bellen met de receptie om iets te weten over de prijs. Gouden regel in fiji: zet toeristen af. Gouden regel voor toeristen: afpingelen geblazen!!! Een prijs voor een nacht werd na wat onderhandelen gehalveerd tot een goed betaalbare prijs. Wat met een beetje geduld allemaal niet mogeiljk is :)! Hopla dat gezegd en gedaan, op de boot naar het resort met ondertussen een mooie zonsondergang. Aangekomen werden onze valiezen gedragen wat een beetje vreemd aanvoelde want dit zijn we niet gewoon. Aangekomen in de receptie waren we precies in het paradijs belandt. Een welkomstcocktail en daar waren ze weer met vrolijke, Fijiaanse muziek. Wat een welkom. Resort met zwembad met uitzicht op zee, palmbomen, zon, vriendelijek mensen,.... Wat voelden we ons thuis. Al snel werd en besloten de hele week te blijven in de paradijs en met de auto enkele dag uitstappen te maken. Voldaan gingen we naar dromenland voor het eerst sinds lange tijd op een echt bed, in een echte kamer... Wat een luxe! De volgende dag wouden we onze auto benutten. Op weg naar de sleeping giant komen we langs de hindoeistische tempel in nadi. Dit wilden we zeker eens bezoeken. We kwamen mensen tegen die ons wilde rondleiden en we mochten mee offeren. Wat een ervaring was dit. We zetten koers naar the sleeping giant. Een tuin met orchideeën: prachtige bloemenpracht. Vervolgens naar de plaatselijke (niet toerischtische) mudpool (modderbad). Ons insmeren met modder, laten drogen, afspoelen in een modderbad, moddergevecht, natuurlijk warm waterbad van 40°C afgesloten met een massage. W at een zalige dag. En door het rondrijden hebben we het vaste land wat verkent. Super mooi land met mooie natuur. Wat kriebelt het om het binnenland te verkennen! S'avonds nog afsluiten met lekker goedkoop eten in de stad voor we terug naar het resort keren om te relaxen in het zwembad. Vrijdag besluiten we te gaan snorkelen met begeleiders van het hotel. Met een speedboot de ruige zee op. Springen op de golven en snorkelen op twee prachtige plaatsen. Zeker zo mooi als great barrier reef in australie. Je wordt ondergedompeld in een prachtige onderwaterwereld met duizenden gekleurde vissen rondom je. Adembenemend!!! De avond werd afgesloten met eten in de stad en live muziek in het hotel. Zaterdag hebben we een gids meegenomen met onze auto het binnenland in. In Fiji kan je niet zomaar dorpen binnenrijden en het gebied er rond bezoeken. Je moet toestemming vragen aan de chief van het dorp en hem met kava betalen of met geld. Kava is een traditionele drank die in een welkomstceremonie wordt bereidt en opgedronken. Het is gemaakt van gedroogde wortels van een bepaalde plant en heeft narcotische activiteiten. We hebben het geprobeerd maar je tong verdoofd er helemaal van. Maar zonder gids kan je dus nergens geraken. Dus onze gids zorgde voor de contacten met de chiefs en op deze manier konden we het binnenland een beetje verkennen. We gingen naar een waterval dicht verstopt in het woud. Echt prachtig. We hebben het strand natandola bezocht. Lokaal iets gegeten wat heel lekker was maar ons allemaal niet goed is bevallen. Ik (Karin) ben nog altijd wat ziek, mijn darm flora is niet 100%. Maar het was lekker! Op zondag hebben we lekker gechilled in het hotel. Een taxi genomen naar de stad, souvenirs gekocht en gegeten in de stad. De avond werd afgesloten met een fijiaans koor. Niet altijd even juist, maar prachtig. Wat een volume!! We deden ook mee aan kwis die georganiseerd werd in het resort. Mannen tegen vrouwen, en de mannen wonnen . De fles champagne werd met de hele bende lekker opgedronken en we leerden weer veel mensen kennen: een bende schotten, en australiers. Maandag hele dag gechilled in het resort en dinsdag moesten we afscheid nemen van céline en benoit. Steve, een sydneyer, nam ons mee op de catamaran die in het resort ter beschikking was en heeft ons leren varen. Super leuk! Erna heeft louis een duikinitiatie gevolgd in het zwembad! Hij heeft de kneepjes van het duiken (in een zwembad) onder de knie hoor :)! Woensdag hebben we ons nog geamuseerd in het resort om dan in de namiddag het vliegtuig terug naar sydney te nemen. Wat missen we de fijiaanse vrolijkheid al! Het was een heel avontuur en zijn heel blij dat we dit hebben kunnen doen. Het leek wel of we even in afrika zijn geweest. We hebben ervan genoten!!!! Nu zijn we terug in Sydney en morgen nacht vliegen we naar nieuw-zeeland! Dan volgt er weer meer nieuws van ons :)!

Christophe

Zaaaaaalig.
Ik ben echt jaloers.
Ik wil meer wilde verhalen als jullie terug zijn :)

papa Louis

Hè, hè, afgelopen maandag was het eindelijk zover. Stipt om 18:00 geland op Zaventem en samen met Marc, Anita, Maaike, Kas, Yannick, Ghislaine en ondergetekende het koppel opgewacht. Het was een gelukkig weerzien. Prachtige reisverhalen en leuke souvenirs. Bovenal blij dat jullie behouden zijn teruggekeerd en mogen terugzien op een onvergetelijke ervaring. 'Once in a lifetime' heb ik als eens horen zeggen. Nou, hou het dan daar ook maar bij. Welkom terug in Belgie en nu weer zoetjesaan 'back to business'